Пошуково-дослідницька робота з дітьми вдома
Надія Кузьмук, вихователь
Особливість системи
пошуково-дослідних дій полягає
в тому, що
у дітей формуються здібності
розглядати конкретні природні
об'єкти. Діти не
лише сприймають їх властивості, а й
виділяють, оцінюють справжні
необхідні умови здійснення природних
процесів.
Дорослий спільно з дітьми може досліджувати явища або властивості.
Варіювати їх, змінювати умови, ситуації, випробовувати різні засоби. Отже, для дітей
стає доступним те, що в об'єктивно існуючій природі не піддається
спостереженню.
Досліди — це
важливий шлях до пізнання, тому що для власної діяльності діти не отримують готових знань. Досліджуючи те чи інше
явище, дитина отримує знання у певній
логічній послідовності. Так, наприклад, вода, винесена на мороз, спочатку вкривається кіркою, шматочками льоду, а
потім стає льодом; лід, коли його
підігрівати, стає холодною водою, потім теплою, гарячою і парою; пару охолоджують,
вона стікає на холодному предметі й знову стає водою.
Як організувати дослідницьку діяльність дітей в домашніх умовах
1.Коли сідаєте
за стіл їсти проведіть дослід. Добавте ложку цукру в воду(чай). В інший посуд ложку солі. Що сталося? З цукром? З
сіллю? Якою стала вода? Від чого залежить смак води? Виведіть висновок разом з дитиною: смак води
залежить від розчинених в ній речовин.
2.Під
час купання дитини проведіть дослід. Опустіть в ванну
наповнену водою іграшки: по одній дерев'яній,пластмасовій, паперовій,
гумовій,з тканини, з воску. Зробіть висновок
разом з дитиною. Легкі предмети плавають, важкі тонуть. Поясніть поведінку цих предметів у воді. Чому
деякі з них плавають, інші тонуть, а окремі розчиняються, змінюючи
забарвлення води.
3.У холодну погоду на прогулянці проведіть дослід. Подихайте на холодне
скло. Воно вкриється крапельками води,
запотіє. Виведіть висновок
разом з дитиною: люди втрачають
воду під час дихання. Поясніть звідки взялася вода: це ми її виділяємо під
час видиху;за добу людина втрачає
приблизно десять склянок води. Отже, стільки ж її треба випити або спожити з їжею.
4.Помийте посуд з дитиною. Візьміть аркуш альбомного
паперу і покладіть його на губку змочену у воді, а потім через 3-4год повторіть з іншим
папером. Зверху губка буде практично сухою, а всередині —
трішки вологою. Прямо, як справжня хмарка. Адже
вона ніколи н є буває абсолютно сухою, навіть якщо не крапає дощем,
тому що складається з
малюсіньких крапельок води. Висновок: повітря в своєму складі містить воду.
5.Пограйтеся у пісочниці з дитиною. Запропонуйте взяти щіпку
піску, покласти на долоні і розперти. Чому не розтирається пісок 3 чого він складається? Якого розміру окремі піщинки? Якого кольору? Чи збиваються вони в грудку? Чому? Виведіть висновок: пісок не розтирається, бо складається з піщинок.
Дослідництво дорослого разом з дитиною має суттєве значення для майбутньої практичної діяльності дітей. Воно дає змогу не лише орієнтуватися у
характері роботи, а й раціонально спланувати свої дії і
застосовувати їх з об'єктами неживої природи - вода, сніг, лід, пісок,
глина; явищами неживої природи: дим, вітер, дощ, сніг, град.
Немає коментарів:
Дописати коментар